Mijn afspraak voor een vaccininatie

V. Hoe weet ik wanneer ik me kan laten vaccineren? Ontvang ik een uitnodiging?


Je ontvangt tijdig een persoonlijke uitnodiging om naar het vaccinatiecentrum te komen. Dit via brief, sms, e-mail of via jouw e-box (Burgerprofiel). Op die uitnodiging staat waar en wanneer je inenting zal plaatsvinden. Je krijgt de mogelijkheid om de afspraak te bevestigen, te weigeren, of te verplaatsen.


Hou je uitnodiging goed bij. Op de dag van je vaccinatie moet je je uitnodiging en je identiteitskaart tonen in het vaccinatiecentrum. Neem de brief mee, of toon de sms of e-mail met je persoonlijke code aan de onthaalbediende in het vaccinatiecentrum. Want dat is meteen je e-ticket. Ook naar de afspraak voor je tweede vaccinatie breng je de uitnodiging mee.

 

Meer info over jouw uitnodiging vind je op de website www.laatjevaccineren.be.


V.Mijn uitnodiging wordt verzonden naar mijn eBox (Burgerprofiel). Wat is dat? En hoe kan ik me hiervoor aanmelden?


Je krijgt je uitnodiging per post bij je thuis maar je krijgt dezelfde brief ook via je e-box, een digitaal platform waarin je documenten van overheden elektronisch ontvangt. Zodra er voor jou een tijdstip is vastgelegd, kun je alle info ook daar vinden.


Heb je jouw e-box nog niet geïnstalleerd? Dat is eenvoudig om te doen. Surf naar www.myebox.be en koppel je gegevens. Duid ook aan dat je nieuwe meldingen via e-mail wil krijgen. Zodra je uitnodiging beschikbaar is, ontvang je een bericht in je mailbox.

 

V. Wanneer krijg ik een uitnodiging?


Het tijdstip wanneer je een uitnodiging ontvangt, hangt af van je leeftijd, je beroep en je gezondheidssituatie en de beschikbaarheid van de vaccins. Er wordt geen onderscheid gemaakt op basis van je woonplaats.


V. Is het nodig om mijn afspraak te bevestigen?


Ja. Je kunt je alleen laten vaccineren nadat je je afspraak hebt bevestigd.


  • Je kunt je afspraak 24 uur per dag en 7 dagen per week bevestigen, via de link op je uitnodiging. Ben je verhinderd, dan kan via dezelfde link je afspraak verplaatsen. Wil je de vaccinatie niet, dan kun je die weigeren. Je komt wel achteraan in de rij, na alle mensen die wel ingaan op hun uitnodiging.
  • Heb je geen toegang tot het internet? Contacteer dan het callcenter van Eerstelijnszone Kempenland op het nummer 014 39 56 56. Zij zijn elke werkdag te bereiken tussen 9 en 17 uur.


Bekijk hier een instructievideo hoe je jouw afspraak online kunt bevestigen.

 

V. Kan ik mijn afspraak verplaatsen?


Ja. Past het voorgestelde moment voor vaccinatie niet? Dan kun je een ander tijdstip inplannen.


  • Je kunt je afspraak 24 uur per dag en 7 dagen per week verplaatsen via de link op je uitnodiging.
  • Heb je geen toegang tot het internet? Contacteer dan het callcenter van Eerstelijnszone Kempenland op het nummer 014 39 56 56. Zij zijn elke werkdag te bereiken tussen 9 en 17 uur.


Bekijk hier een instructievideo hoe je jouw afspraak online kunt verplaatsen.


V. Ik ontving een uitnodiging zonder datum en tijdstip. Wat moet ik doen?


Als je een uitnodiging ontving zonder datum of tijdstip dien je zelf je afspraak online in te boeken. De verschillende stappen staan in je brief weergegeven. Wanneer je je online aanmeldt, krijg je de beschikbare data en tijdstippen te zien waarop je een eerste prik kan krijgen. De datum voor je tweede prik wordt automatisch uitgerekend en voorgesteld. Momenteel testen onze twee vaccinatiecentra (Turnhout en Weelde) deze werkwijze uit tot eind april. Met deze online registratie willen we nagaan of we de druk op ons call center kunnen verlichten. Het call center blijft uiteraard bereikbaar wanneer een online registratie niet lukt.


Een voorbeeld van een brief met of zonder pre-booking vind je terug op www.laatjevaccineren.be/je-uitnodiging-voor-coronavaccinatie.


V. Kan ik mezelf inschrijven op een reservelijst voor de vaccinaties?


Om vaccins niet verloren te laten gaan, legt Eerstelijnszone Kempenland een reservelijst aan. Met de reservelijst vullen we de afspraken in van inwoners die hun afspraak hebben geannuleerd of niet kwamen opdagen.


Opgelet, er zijn spelregels:

  • Iedereen kan zich inschrijven, maar we filteren achter de schermen op leeftijd en houden rekening met de prioritaire groepen opgelegd door de overheid. Houd er dus rekening mee dat een inschrijving op de reservelijst GEEN garantie biedt dat je ook effectief eerder gevaccineerd zal worden.
  • Er is geen vast tijdstip op de dag waarop je gebeld kan worden. Het is niet mogelijk om rekening te houden met ieders bereikbaarheid.
  • Bij een oproep moet je meteen naar het vaccinatiecentrum vertrekken. Binnen het uur moet je je daar kunnen aanmelden. Ook daar is het niet mogelijk om rekening te houden met ieders beschikbaarheid.
  • Reageer je twee keer niet op een oproep, dan word je geschrapt van de lijst. Geen zorgen, het schrappen van de reservelijst heeft geen invloed op de officiële vaccinatie-uitnodiging van de Vlaamse overheid.
  • Deze reservelijst houdt geen rekening met prioritaire of essentiële beroepsgroepen, wend je tot jouw werkgever voor meer informatie.
  • Deze reservelijst houdt geen rekening met een chronische ziekte. We bereiden een aparte reservelijst voor deze groep voor in samenspraak met de huisartsen. Meer info volgt nog.

 

Schrijf je hier in op de reservelijst en zorg er mee voor dat er geen vaccins verloren gaan.

 

V. Ik ben ziek op de dag van mijn afspraak voor een vaccinatie. Wat moet ik doen?


Voel je je niet lekker of ben je ziek op de dag dat je een afspraak hebt in het vaccinatiecentrum. Neem contact met het callcenter en maak een nieuwe afspraak. Het callcenter van Eerstelijnszone Kempenland is elke werkdag tussen 9 en 17 uur bereikbaar op het nummer 014 39 56 56.

 

V. Ik zit in quarantaine of in thuisisolatie op de dag van mijn geplande afspraak. Wat moet ik doen?


Als je in quarantaine of in thuisisolatie zit, blijf dan thuis. Het is mogelijk om jouw afspraak te verzetten naar een latere datum. Contacteer hiervoor het callcenter van Eerstelijnszone Kempenland op het nummer 014 39 56 56. Zij zijn elke werkdag te bereiken tussen 9 en 17 uur.


V. Ik heb geen internet. Hoe weet ik wanneer ik me mag laten vaccineren?


Je ontvangt een persoonlijke uitnodiging om naar het vaccinatiecentrum te komen. Dit gebeurt via sms, brief of e-mail. Ook als je geen internet hebt, zal je dus tijdig ingelicht worden. Je krijgt de mogelijkheid om de afspraak te bevestigen, te weigeren, of te verplaatsen. Daarna zal je je telefonisch kunnen registreren.


V. Ik heb een uitnodiging ontvangen, maar vertrouw de afzender niet. Hoe weet ik dat zeker dat het over een officiële uitnodiging gaat?


Heb je een uitnodiging voor coronavaccinatie gekregen per e-mail of sms? En vertrouw je de afzender niet? Dan kan het om een vals bericht of phishing gaan. Let er steeds op dat:


  • de e-mail afkomstig is van noreply@doclr.be. De sms wordt verstuurd vanuit het nummer 8811.
  • op de e-mail de contactgegevens van het vaccinatiecentrum staan vermeld die bij je officiële woonplaats horen.
  • er nooit om betaling gevraagd wordt: de vaccinatie en het vaccin zijn gratis.
  • je geen persoonlijke gegevens zoals paswoorden, pincodes of rekeningnummers geeft.


Twijfel je nog over de e-mail die je ontving?


  • Meld je aan in Mijn Burgerprofiel om te bekijken of je uitnodiging ook zichtbaar is in je e-Box.
  • Wacht eventueel enkele dagen af tot je de brief ook op papier in je brievenbus ontvangt.


Lees wat je kan doen bij phishing.