Mijn afspraak voor een vaccininatie

V. Hoe weet ik wanneer ik me kan laten vaccineren? Ontvang ik een uitnodiging?


Je ontvangt tijdig een persoonlijke uitnodiging om naar het vaccinatiecentrum te komen. Dit via brief, sms, e-mail of via jouw eBox (Burgerprofiel). Op die uitnodiging staat waar en wanneer je inenting zal plaatsvinden. Je krijgt de mogelijkheid om de afspraak te bevestigen, te weigeren, of te verplaatsen.


Hou je uitnodiging goed bij. Op de dag van je vaccinatie moet je je uitnodiging en je identiteitskaart tonen in het vaccinatiecentrum. Neem de brief mee, of toon de sms of e-mail met je persoonlijke code aan de onthaalbediende in het vaccinatiecentrum. Want dat is meteen je e-ticket. Ook naar de afspraak voor je tweede vaccinatie breng je de uitnodiging mee.

 

Meer info over jouw uitnodiging vind je op de website www.laatjevaccineren.be.


V.Mijn uitnodiging wordt verzonden naar mijn eBox (Burgerprofiel). Wat is dat? En hoe kan ik me hiervoor aanmelden?


De eBox is de snelste en meest efficiënte manier om je uitnodiging te raadplegen. Hiervoor moet je inloggen via je Burgerprofiel.

Heb je nog geen Burgerprofiel? Meld je aan met je eID, een mobiele app, de Itsme-app of sms.


Lees hier hoe je je eBox activeert via je Burgerprofiel.

 

V. Wanneer krijg ik een uitnodiging?


Het tijdstip wanneer je een uitnodiging ontvangt, hangt af van je leeftijd, je beroep en je gezondheidssituatie en de beschikbaarheid van de vaccins. Er wordt geen onderscheid gemaakt op basis van je woonplaats.

 

V. Kan ik mijn afspraak verplaatsen?


Ja. Je krijgt een persoonlijke uitnodiging om je te laten vaccineren. Dit via sms, brief of e-mail. Hierin staat al een afspraak vermeld. Je hebt de mogelijkheid om de afspraak te bevestigen, te weigeren of te verplaatsen. Past de voorgestelde dag niet voor jou? Dan kun je dus een ander tijdstip kiezen.


Hou er wel rekening mee dat je voor een eventuele tweede prik binnen een bepaalde termijn moet terugkomen. De maximale duur tussen de eerste en een tweede prik is momnteel vastgelegd op drie à vier weken. Of een tweede prik nodig is, hangt af van het type vaccin.


Meer info over het verplaatsen van een afspraak verneem je hier binnenkort. 

 

V. Ik heb assistentie nodig. Moet ik dat van tevoren aanvragen?


Neen. Je hoeft dit niet van tevoren aan te vragen.


Heb je hulp nodig?


  • In het vaccinatiecentrum zijn er medewerkers die je helpen tijdens jouw bezoek. Spreek bij aankomst in het vaccinatiecentrum een medewerker aan, zodat er iemand voorzien kan worden om je te begeleiden.
  • Het is ook mogelijk om je tijdens het bezoek in het vaccinatiecentrum te laten vergezellen door een mantelzorger (maximaal één begeleider).

 

V. Ik ben ziek op de dag van mijn afspraak voor een vaccinatie. Wat moet ik doen?


Voel je je niet lekker of ben je ziek op de dag dat je een afspraak hebt in het vaccinatiecentrum. Neem contact met het callcenter en maak een nieuwe afspraak.


Meer info over het maken van een nieuwe afspraak verneem je hier binnenkort. 

 

V. Ik zit in quarantaine of in thuisisolatie op de dag van mijn geplande afspraak. Wat moet ik doen?


Als je in quarantaine of in thuisisolatie zit, blijf dan thuis. Het is mogelijk om jouw afspraak te verzetten naar een latere datum.

 

V. Ik heb geen internet. Hoe weet ik wanneer ik me mag laten vaccineren?


Je ontvangt een persoonlijke uitnodiging om naar het vaccinatiecentrum te komen. Dit gebeurt via sms, brief of e-mail. Ook als je geen internet hebt, zal je dus tijdig ingelicht worden. Je krijgt de mogelijkheid om de afspraak te bevestigen, te weigeren, of te verplaatsen. Daarna zal je je telefonisch kunnen registreren.


V. Ik heb een uitnodiging ontvangen, maar vertrouw de afzender niet. Hoe weet ik dat zeker dat het over een officiële uitnodiging gaat?


Heb je een uitnodiging voor coronavaccinatie gekregen per e-mail of sms? En vertrouw je de afzender niet? Dan kan het om een vals bericht of phishing gaan. Let er steeds op dat:


  • de e-mail afkomstig is van noreply@doclr.be. De sms wordt verstuurd vanuit het nummer 8811.
  • op de e-mail de contactgegevens van het vaccinatiecentrum staan vermeld die bij je officiële woonplaats horen.
  • er nooit om betaling gevraagd wordt: de vaccinatie en het vaccin zijn gratis.
  • je geen persoonlijke gegevens zoals paswoorden, pincodes of rekeningnummers geeft.


Twijfel je nog over de e-mail die je ontving?


  • Meld je aan in Mijn Burgerprofiel om te bekijken of je uitnodiging ook zichtbaar is in je e-Box.
  • Wacht eventueel enkele dagen af tot je de brief ook op papier in je brievenbus ontvangt.


Lees wat je kan doen bij phishing.

Deze website maakt gebruik van cookies. Door te klikken op "Accepteren" gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

Accepteren